נכתב ע"י inbiz ב- 6 ביולי 2009

2008 תיזכר כשנה בה התהווה ופרץ משבר מאקרו-כלכלי עולמי מהקשים והחמורים במאה השנים האחרונות.

המשבר הגלובלי ניפץ אקסיומות כלכליות וניהוליות קיימות, והמחיש כי המושג ארעיות, עשוי להיתפש כרלבנטי גם בהקשר של העולם העסקי. בשנה בה בנקים, מוסדות פיננסיים וחברות מובילות בעולם, הודיעו על פשיטות רגל ו/או על קשיים מהותיים העשויים להשליך על המשך קיומם כעסק חי, נפל דבר.

פרמטרים כלכליים שפורסמו לאחרונה ממחישים את מימדי המיתון והחששות בעולם ובארץ. ברמה המקומית, גובר החשש להאטה משמעותית נוספת בפעילות המשק. הייצוא, מנוע הצמיחה העיקרי, נפגע בצורה משמעותית כתוצאה משחיקה הולכת וגוברת בכושר התחרותיות של הייצוא הישראלי ובכלל זה ההייטק. הגורמים העיקריים לכך הם הייסוף החד בשער השקל, הקיטון בביקושים והעלייה החדה בעלויות העבודה ליחידת תוצר ביצוא. כל אלו, בתוספת גורמי האטה מקומיים הביאו לנסיגה כוללת בתוצר התעשייתי המקומי – סממן מיתוני מובהק ומדאיג.

להמחשת הדברים, סקר שערכה לאחרונה המחלקה הכלכלית בהתאחדות המלאכה והתעשייה, בקרב מדגם מייצג של 50 חברות בתחומי פעילות שונים, הראה כי 76% מהמפעלים הקטנים בישראל דיווחו על ירידה בפעילות העסקית בשנת 2008 שלוותה בקיטון במכירות (90% מהחברות במדגם), בעיות בתזרים המזומנים (65% מהחברות במדגם) וכן בעיות במצבת הלקוחות והיקף חובות הלקוחות. כמו כן, 85% מהחברות דיווחו על קיטון בהיקף ההזמנות העתידיות, מה שמגביר החששות להחרפת המיתון בשנת 2009.

השלכותיו של המשבר, תורגשנה אצל כל משקי הבית הן ברובד העסקי והן בהיבט הפרטי. על כן מוטלת עלינו החובה לקרוא את המפה ולהיערך בהתאם.

זוהי בדיוק גם העת לתכנן וליישם שורת צעדים, לא רק על מנת שלא להישאב מטה, אלא אולי אף במטרה לנסות ולמנף את תקופת המשבר הנוכחי להזדמנויות שיתכן ולא תחזורנה בקרוב.

ברמה העסקית, לכל עסק שרוצה לשרוד נדרשת תוכנית התייעלות. ניהול בתקופת משבר דורש שמרנות, זהירות והתייעלות, דהיינו מיקסום מלוא פוטנציאל ההכנסות תוך מזעור מבנה העלויות.

נקודת המוצא לכל תוכנית התייעלות היא השענות על מנגנון הנהלת כספים אשר מציג תמונה נאותה, ברורה ושוטפת אודות מצבו הפיננסי של העסק בכל רגע נתון. קרי, מנגנון המשקף בבהירות את מבנה ההכנסות, מבנה ההוצאות (אבחנה בין הוצאות משתנות להוצאות קבועות) ונקודת האיזון בניהם (סה"כ ההכנסות הנדרש בכדי לכסות את סה"כ ההוצאות הקבועות).מנגנון זה אף יקנה יכולת ניהול שוטף של תזרים המזומנים.

מידע פיננסי רלבנטי ונאות הוא תנאי שאין בילתו לניתוח הפעילות העסקית המתרחשת, וכן מהווה בסיס לשליטה בארגון, תכנון עסקי, וקבלת החלטות מושכלות ולא פזיזות.

בתאוריה, מידע פיננסי כאמור, הוא אלמנטרי, קיים בכל עסק. בפועל, מניסיוני, במקרים מועטים בלבד, המנגנון הפיננסי מוטמע ומיושם באורח יעיל ואפקטיבי. עסקים רבים, מנוהלים תוך חריגה משליטה פיננסית, בדרך אל הלא נודע, וזאת מתוך חוסר ידע מקצועי, אי התאמה לצרכי העסק המשתנים, חוסר ניסיון, ולפעמים גם מתוך רצון לחסוך עלויות היכן שאסור.

התובנה העיקרית שברצוני להעביר היא כי ניהול עסקי, כמו גם ניהול אישי או משפחתי, מחייב הישענות על סדר ושליטה. המטרה כיום הינה לצמצם בהוצאות, להקטין אשראיים ולהתכוונן לרמת חיים התואמת את סך מקורות ההכנסה. יחד עם זאת, במיוחד בימים קשים אלו, אלו שישכילו להישען על מנגנון פיננסי אפקטיבי, יגדילו את סיכוייהם לעבור תקופה זו בבטחה. דלת נסגרת היא גם הזדמנות לחלון נפתח. החוכמה היא להמשיך לחלום, ליזום וליצור, והכל תוך שמירה על שפיות פיננסית ושתי רגליים איתנות על הקרקע.

חזור