נכתב ע"י inbiz ב- 8 בפברואר 2011

מרבית היזמים ובעלי חברות ועסקים אשר יישאלו מהי מטרתם בהקמת העסק ישיבו אינטואיטיבית – "עשיית רווח!". אך מרבית היזמים אינם מגיעים מרקע בעל התמחות פיננסית משמעותית, אלא עם רעיון אותו הם שואפים להפוך לעסק ריווחי. אולם, כדי שרעיון יקרום עור וגידים ויהפוך לכדי מוצר או שירות בעל ערך מוסף, תחרותי ובעל יכולת כלכלית ורווחיות, יש צורך בתכנון נאות וניהול ממוקד. יתרה מזו, מטרת היזם הינה ליצור עסק המסוגל לייצר תזרימי מזומנים חיוביים במהירות האפשרית תוך שמירה ובקרה על התנהלות עסקית, כלכלית ופיננסית.

מה נותן ניהול פיננסי לעסק?
נושא הניהול הפיננסי הינו רחב מאד וכולל תחומים רבים ומגוונים: הכנת תקציב שנתי / חודשי, הכנת תזרים מזומנים ברמה שוטפת (עדיפות לתזרים ברמה היומיומית), התנהלות מקצועית מול המערכות הבנקאית והחוץ בנקאית, גיוס הון, לצד הטמעת מנגנוני ניהול פיקוח ובקרה בנושא מכירות, גבייה, והפקת דוחות פיננסים לצרכי ניהול ומעקב ובקרה שוטפים, דוחות תקופתיים, ותכנון מהלכי התייעלות בהתאם לצרכי העסקה המשתנים.

כאשר העסק מנוהל היטב מבחינה פיננסית, ניהול הסיכונים בו יעיל ואפקטיבי. כך ניתן להיערך מבעוד מועד לסיכונים עתידיים צפויים ולקבוע עבורם תוכניות ודרכי פעולה רלבנטיים. כאשר גוף ייעוץ חיצוני בוחן את איכות וטיב התנהלות מערכת הכספים בארגון ובכלל זה ניהול הסיכונים הפיננסי, היזם מקבל תמונה אובייקטיבית, ברורה, רחבה ומקצועית יותר, המתבססת על ניסיונו של הגוף המייעץ בענפים ובעסקים רבים, וכך הניהול אינו סובל מראייה סלקטיבית אופטימית הנוטה להתעלם מסיכונים.

בנוסף לתחום ניהול הסיכונים הפיננסיים, נבחנים גם היבטי חסכון בהוצאות, אפשרויות הגידול בהכנסות וכדומה. תכנון עסקי ופיננסי נאות מאפשרים בקרה והשוואה של הנתונים החזויים לעומת הביצוע בפועל. המטרה היא לזהות ולהתריע בפני מגמות חדשות בעסק ו/או בשוק, לשפר את היבטי הגבייה והתשלום לספקים, מבנה החוב, האשראי וההשקעות בעסק.

ייעוץ פיננסי אפקטיבי ומקצועי הוא יד ימינו של בעל העסק או החברה, ולכן עליו להינתן על ידי אנשים אשר קיבלו הכשרה מתאימה לעסוק בייעוץ כזה. לימודי ראיית חשבון מקנים ליועץ הפיננסי ראיה מקיפה ורחבה יותר, כמו גם היכרות עם תחומים משיקים כמשפט, דיני מסים, דיני תאגידים וחברות וכדומה.

מה נותן ניהול פיננסי לגופים חיצוניים?
לא רק בעלי העסק מפיקים תועלת מניהול וייעוץ פיננסיים אפקטיביים, גם הגופים החיצוניים לעסק נהנים מכך.

בנקים לדוגמה, מתבקשים לתת הלוואות לעסקים, קיומם של דוחות כספיים עדכניים וברורים מאפשר להם לבצע החלטות למתן ההלוואות בצורה מהירה וטובה יותר. התנהלות מקצועית אל מול הבנקים עשויה אף להפחית במידת מה את שערי הריבית הנדרשים, עקב הרושם המקצועי שנוצר.

משקיעים לעומת זאת, חפצים בניתוחים כלכליים שונים ובעיקרם בתחזיות עתידיות. הם יפיקו תועלת מקיום מידע וניתוחים אלו, שיאפשרו להם להחליט ביתר קלות על השקעה בעסק.
מוסדות המדינה השונים דורשים הפקת דוחות תקופתיים, כחלק מהדרישות שהם מציבים לבתי העסק. קבלת הטבות לעיתים אף מותנית בקיום דוחות מקצועיים, מדויקים ועדכניים.

תחומי הסיוע הפיננסי לעסק

  • תמחור וניתוחי ריווחיות – תכנון פיננסי נכון ובקרה שוטפת על ההתנהלות הפיננסית מאפשרים תמחור נכון של מוצרים ושירותים, דבר שמאפשר השגת רווח. קביעת מחירים גבוהים מדי עלולה להבריח לקוחות, בעוד קביעת מחירים נמוכים מידי עלולה להסתיים במוצר מנצח וחברה בגרעון.
  • בניית תקציב, בקרה והתייעלות – גם כאשר המוצרים והשירותים מתומחרים היטב, ייתכן וניצול לא יעיל או בזבוז של משאבי החברה יביא לגרעון או קפאון. בקרה שוטפת מאפשרת השוואות בין התקציב המתוכנן לביצוע, מצביעה על נקודות חולשה בהן ניתן להתייעל ומאפשרת למנהלים לבצע צעדים מקדימים שימנעו מהעסק להכנס לצרות.
  • מימון, אשראי וניהול תזרים המזומנים – עסקים זקוקים למימון לשם השגת מטרותיהם, הגדלת היקף החברה ורווחיה. השגת מימון מבנקים, משקיעים פרטיים, בהנפקה או בלקיחת הלוואות הינה פעילות הגוזלת זמן ניכר ודורשת מיומנות ייחודית בהתנהלות מול הגופים המעורבים. ניהול פיננסי הניתן על ידי גורם חיצוני משחרר את המנהלים לעסוק בנושאי התמחותם.
  • הפקת דוחות כלכליים וייעוץ מס – ישנם מוסדות מדינה שונים הדורשים דיווחים תקופתיים עדכניים ומפורטים, בהתאם לכללים סבוכים. דיווחים אלו עוזרים בקביעת קריטריונים משמעותיים לניהול העסק, דוגמה לכך היא קביעת גובה המס הנגבה מהחברה. מס החברות הינו נגזרת של הרווח החשבונאי של חברה, לאחר ביצוע התאמות מס, כדי למזער את גובהו יש להכיר היטב את חוקי המס ולדעת לבצע את ההתאמות בצורה אופטימאלית על מנת להגיע להכנסה חייבת במס מינימאלית.
  • ניהול הגבייה – חברות רבות להן שיווק וגיוס לקוחות אפקטיביים עדיין נכנסות לחובות, זאת כיוון שמתעלמות מנושא הגבייה, דרך טיפול לא מספק באובליגו קיים או חוסר בנהלי עבודה ברורים בתחום. לנושא הגבייה הילה רגשית שלילית, לכן בחברות רבות עובר הזנחה מסוימת. הטיפול בניהול הגבייה כולל הוצאת דוחות גיול וקביעת מדיניות המקטינה את הסבירות להיווצרות חובות, בין אם דרך בדיקת אשראי מוקדמת ללקוחות פוטנציאליים, קביעת אופן התשלום בחוזים הנחתמים, ניהול כרטיסי לקוח וטיפול במקרה היווצרות חוב בסמוך למועד היווצרו.

ניהול פיננסי מקצועי לעסק חיוני להפיכתו לריווחי. טיפול מקצועי יקטין את העומס והידע הנדרשים מהיזם או מנהל החברה, ידאג לאמצעי מימון, גבייה וניהול פיננסי שוטף, כמו גם יפיק את הדוחות הכספיים החשובים לעסק בפנייה לגופים השונים.

חזור