נכתב ע"י inbiz ב- 22 בדצמבר 2009

המשבר המאקרו כלכלי העמוק, ומחנק האשראי שהוא יוצר, מאלצים מנהלים לחפש פתרונות מגוונים ומקוריים בדרך להשגת מימון לטובת הישרדות עסקיהם ומינופם.
בהקשר זה מהווה מנגנון הפקטורינג, כפי שיוסבר להלן, אלטרנטיבה פיננסית מעניינת ורלבנטית, שראוי לבחון מקרוב.
במישור הפיננסי, פקטורינג היא שיטת מימון חוץ בנקאית אשר במסגרתה רוכשת חברת פקטורינג יתרות חוב פתוחות של עסק כלשהו בתמורה לתשלום מזומן של כ- 80% מיתרות החוב הנרכשות. יתרות החוב הנותרות מועברות אל העסק במועד פירעון החשבונית ו/או מועד התשלום בפועל של בעל החוב לחברת הפקטורינג, בניכוי מקדמה וריבית אותם גובה חברת הפקטורינג בתמורה למימון עסקת האשראי. בכך למעשה, מסב מנגנון הפקטורינג עסקת אשראי לעסקת מזומן. (ואכן, מקור המושג פקטורינג במונח "פקטורה"
שפירושו בלטינית: חשבונית).
שוק הפקטורינג נהוג בעולם שנים רבות, ובישראל התפתח להיקפים משמעותיים בעיקר בשנים האחרונות (מוערך ביותר מ- 1 מיליארד דולר בשנת 2008). מגמת הצמיחה בשוק הפקטורינג צפויה להתעצם בשנים הבאות, זאת לנוכח מחנק האשראי והפנמת היתרונות של העברת הטיפול בתיק הלקוחות לגורם שזהו תחום התמחותו העיקרי (וזאת לעומת האלטרנטיבה של שירותי מימון בנקאיים ובנוסף רכישת ביטוח אשראי בחברת ביטוח).
בכדי לכמת את כדאיותה הכלכלית של עסקת הפקטורינג, יש להשוות את עלותה הפיננסית, קרי סה"כ המזומן שהתקבל ביחס ליתרת החוב המקורית (דהיינו סה"כ עלות העמלות והריבית המשולמים לחברת הפקטורינג),לעומת אלטרנטיבות פיננסיות ועסקיות אחרות.
מבנה תמחור הפקטורינג בנוי, כאמור, משני מרכיבים עיקריים:
עמלה – בגין הסיכון שנוטלת על עצמה חברת הפקטורינג, התפעול, הגבייה והאדמיניסטרציה;
הריבית – הפרמטרים העיקריים בקביעת עלויות הריבית הינם סיכון תיק החייבים (הנקבע על פי איכות החייבים, תקופות האשראי, פיזור החייבים בתיק) גודל התיק ונתוני העסק.
בהקשר זה ראוי להבהיר כי הפקטורינג הינו מימון ללא זכות החזרה (Non Recourse). כלומר, חברת הפקטורינג רוכשת את חוב הלקוחות של העסק ונוטלת על עצמה את הסיכון שאותם לקוחות לא יוכלו לשלם את חובם. רכישת החוב מתבצעת בדרך של המחאת החוב על דרך מכר מהעסק הנדון לחברת הפקטורינג. כאמור, מעבירה חברת הפקטורינג לעסק כ- 80% מהחוב מיד עם הוצאת החשבונית ומשלוח הסחורה או ביצוע השירות תמורת הזכות לקבל את התשלום מהחייב במועד הפרעון.
במקרה והחייב אינו עומד בתשלום בעקבות קשיים כלכליים, חברת הפקטורינג אינה דורשת מהעסק את השבת התשלום אלא ישירות מהחייב. בכך שונה עסקת הפקטורינג מלקיחת הלוואה מבנק כנגד חשבונית, שבה במידה והחייב אינו פורע את חובו במועד שנקבע, ידרוש הבנק המלווה את פירעונה המיידי מהעסק עצמו.
חברת הפקטורינג נוהגת להגדיר מראש את הרכב תיק החייבים נשוא העסקה. כמו כן, היא לרוב מציבה סף מינימאלי למחזור עסקאות, גובה החשבוניות וחוסנו הפיננסי של בעל החוב. אי לכך הפקטורינג מתאים בעיקרו עבור יתרות חייבים גבוהות ומבנה סיכון אשראי נמוך. בנוסף, טרם העסקה מבצעת חברת הפקטורינג בדיקה, כי יתרת החוב של הלקוח היא בת פירעון וכי השירות ו/או הסחורה ניתן, סופק ומקובל על ידי בעל החוב.
תהליך הבדיקה המקדמית אותו עורכת חברת הפקטורינג אודות העסק ולקוחותיו נשוא העסקה נמשך כ- 21 ימים, והוא חד פעמי. בהינתן האישור כאמור, ישולם המימון לעסק בגין אותו לקוח באופן מיידי ושוטף.
יתרונות הפקטורינג
1. שיפור תזרים המזומנים – הקדמת תשלומים עבור מכירות של מוצרים ו/או שירותים ללקוחות נבחרים. השימוש בפקטורינג מאפשר תכנון תזרימי מדויק תוך הקטנת אובליגו בנקאי.
2. מזעור סיכונים – תקבולי העסק מובטחים ואינם תלויים במשברים שעלולים לפקוד את לקוחותיו. חברת הפקטורינג עורכת בדיקה של הלקוחות ונוטלת על עצמה את הסיכון שבעל החוב ייקלע לקשיים כלכליים ואף יפשוט רגל.
3. שיפור מערך הגבייה – הפקטורינג יוצר מיקור חוץ (OutSourcing) של הגבייה, ובכך משחרר את העסק מטיפול בגבייה שוטפת של החוב ומהצורך בהוצאות טיפול משפטי נגד חייבים בעיתיים.
4. גיוון מקורות המימון – הפקטורינג אינו נכלל באובליגו של העסק ועל כן מאפשר לו מקור מימוני נוסף המבוסס על מכירותיו. הפקטורינג מאפשר מימון מיידי עבור יתרות חוב עסקיים ללא צורך במתן ביטחונות נוספים, תנאי שעל פי רוב אין בלתו במערכת הבנקאית.
5. הצגת הפקטורינג בדוחות הכספיים -הפקטורינג משפר את חזות הדוחות הפיננסים, והיחסים הפיננסים בדוחות מאחר שהוא אינו מופיע כאשראי בנקאי אלא מגדיל את סעיף המזומנים כנגד הקטנת סעיף הלקוחות.
6. כלי פיננסי יעיל ומהיר – הפקטורינג מהווה כלי יעיל גמיש ומהיר לסוגים שונים של עסקאות. בכך מאפשר לעסק להגביר את המכירות ללקוחות מהארץ ומחו"ל.
7. התמקצעות – הפקטורינג מעביר את הטיפול באשראי הלקוחות לגורם מקצועי שזהו עיסוקו העיקרי.
להלן מוצרי הפקטורינג העיקריים:
פקטורינג מקומי – במקרה של יחסי סחר בין יצרן או ספק מקומי לבין קונה או חייב בארץ, קונה חברת הפקטורינג מהספק את החוב ללא זכות החזרה (להוציא מקרה של סכסוך מסחרי), מבטיחה את התמורה (כ- 90% מהחוב), ומשלמת מקדמה (כ- 80%-85%) מהחוב.
פקטורינג יצוא – כנ"ל במקרה של יחסי סחר בין יצואן לבין קונה או חייב בחו"ל: קונה חברת הפקטורינג מהיצואן את החוב ללא זכות החזרה (להוציא מקרה של סכסוך מסחרי) מבטיחה את התמורה (כ- 90% מהחוב) ומשלמת מקדמה (כ- 80%-85%).
פקטורינג יבוא / ספק – במקרה של יחסי סחר בין יבואן מקומי לבין ספק מחו"ל או בין חברה ישראלית לספק מקומי, משלמת חברת הפקטורינג את החוב לספק בארץ או בחו"ל ומעמידה הלוואה לטובת החברה הרוכשת (100%-85%) לתקופה של עד 120 יום אשראי.
רוורס פקטורינג – במקרה של יחסי סחר בין לקוח מקומי למספר ספקים מקומיים. מוצר זה רלוונטי כאשר לקוח מקומי חייב למספר ספקים תשלומים עתידיים והם זקוקים למימון מיידי כנגדם. במקרה זה חברת הפקטורינג מבטיחה את התשלומים ומעמידה לספקים מקדמה על חשבון התקבול העתידי.
לסיכום, בתקופת חוסר הודאות הנוכחי, תזרים המזומנים הינו פקטור עיקרי לאיתנות העסק. הפקטורינג מסייע לעסקים בהסבת אשראי עסקי לעסקאות מזומן. בכך מגדיל הפקטורינג את תזרים המזומנים, מקטין אשראיים וכן ממזער סיכונים עסקיים וסיכוני אשראי העלולים לנבוע כתוצאה מקשיים כלכליים של הלקוחות. לאור יתרונותיו ברורים אלו, בשנים האחרונות גדל שוק הפקטורינג בישראל באופן ניכר ומגמה זו צפויה להמשיך ולהתרחב משמעותית בשנים הבאות.

חזור