נכתב ע"י admin ב- 22 באוקטובר 2013

הכנסות אלביט מערכות (18710↓0.48%−)  בחציון הראשון של 2013 הסתכמו בכ-1.38 מיליארד דולר, גידול של 1.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהכנסות לווה בשינוי תמהיל הרכב ויעד המכירות. בהקשר זה, מכירות מערכות האוויר גדלו ב-7% והסתכמו ב- 562 מיליון דולר, ומכירות מערכות האלקטרואופטיקה גדלו בשיעור של 10% והסתכמו ב-160 מיליון דולר הכל בהשוואה לנתונים המקבילים בחציון הראשון של 2012. לעומתם, מכירות מערכות הקרקע קטנו בשיעור של כ-27% והסתכמו ב-120 מיליון דולר בלבד שהיווי כ-9% ממכירות החברה בחציון הנסקר זאת בהשוואה ל-12% מהיקף מהכירות בחציון הראשון של שנת 2012.

קבל איתותי מסחר למניות USA

 מגמת השינוי בסוג פעילות המכירות לווה גם במגמת שינוי בהיבט יעדי המכירות הגיאוגרפיים. כך למשל המכירות לישראל, לאירופה ולאמריקה הלטינית גדלו ב-15%,ב-30% וב-10% בהתאמה ואילו המכירות לארה"ב ולאסיה קטנו ב-3% וב-10% בהתאמה.

 מגמות אלו מעלות מספר שאלות מעניינות, כך למשל האם הגידול במכירות ציוד מערכות אוויר ואלקטרו אופטיקה הם חלק ממגמה עתידית אשר צפויה להמשך בעתיד? הם ההתעצמות האווירית באה על חשבון ההתעצמות במערכות הקרקע ? הם מגמה זו נובעת מהשינויים האסטרטגיים של צבאות שונים ברחבי העולם אשר בוחרים להשקיע בהתעצמות אווירית על פני התעצמות קרקעית, כפי שהכריז לאחרונה גם צהל? האם שינוי זה גם קשור למרוץ החימוש הגובר והולך במזרח התיכון ? ומה בדבר האם השינוי ביעדי המכירות הגיאוגרפיים של החברה, דהיינו הגידול במכירות לישראל, לאירופה ולאמריקה הלטינית לצד הקיטון במכירות לארה"ב ולאסיה האם מדובר בשינוי מקרי נקודתי או חלק משינוי מגמה.

 פרטים רחבים יותר בהקשרים אלו ניתן יהיה לקבל בתום השנה, אולם כבר ממועד פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2013  החברה פרסמה זכייה בשלושה חוזים חדשים כולם בתחום אספקת מערכות ציוד האוויר והם ליעדים: ארה"ב, אסיה, ודרום קוריאה.

 השינוי בתמהיל, הביא כאמור, לשיפור ברווחיות הגולמית והתפעולית. הרווח הגולמי בחציון הראשון של  השנה הסתכם ב-396 מיליון דולר, גידול של 3% לעומת החציון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי עלה ל-29% לעומת ל-28% בחציון הראשון בשנת 2012.

 הרווח התפעולי הסתכם ב-121 מיליון דולר, גידול מרשים של 44% (37 מיליון דולר) בהשוואה לחציון השני בשנת 2012. שיעור הרווח התפעולי עלה ל-9% בהשוואה ל-6% בחציון הראשון של 2012.

 השיפור ברווח התפעולי הוא תוצאה של הגידול ברווח הגולמי לצד קיטון של 9%, 26 מליון דולר, בסך כל ההוצאות התפעוליות בהשוואה לחציון המקביל בשנת 2012.

 החיסכון בהוצאות התפעול כלל קיטון של 10% (12 מיליון דולר) בהוצאות המו"פ, קיטון של 7% (8 מיליון דולר) בהוצ’ המכירה והשיווק וקיטון של 9% (כ-6 מיליון דולר) בהוצאות ההנהלה וכלליות.

 מנכ"ל החברה, מר בצלאל מכליס התייחס לנושא הקיטון המשמעותי בעניין הוצאות המו"פ, וציין כי מקורו במיקוד המחקר ברמת הקבוצה ושיפור היעלות הכל בהתאם לדרישות השווקים והמטרה להמשיך ולהציג נתוני צמיחה לטווח הארוך.

 אלביט מערכות סיימה את החציון הראשון של 2013 ברווח נקי של 91 מיליון דולר גידול של 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 צבר ההזמנות של החברה ליום 30.6.12 עמד על 5.8 מיליארד דולר, גידול של 2% (121 מיליון דולר) לעומת תום דצמבר 2012.

 ניתוח הפרמטרים המאזניים מציג אף הוא שיפור מכובד. התשואה להון, בגילום שנתי של נתוני ששת החודשים הראשונים של 2013 עומדת על כ-4% זאת בהשוואה ל-2% בשנת 2012.

 לסיכום של דבר, אלביט מערכות מציגה נתוני מכירות ורווחיות משופרים. השינוי בתמהיל המכירות לצד קיטון משמעותי בעלויות התפעול הביאו לשיפור משמעותי ברווחיות. נתונים אלו תרמו למגמת העלייה במניית החברה מתחילת השנה. מאז פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני, החברה דיווחה על זכייה בשלוש עסקאות שונות בתחום מערכות האוויר, בארה"ב, אסיה פאסיפיק ודרום קוראה.

 מעניין יהיה לעקוב ולראות האם החברה תצליח להמשיך ולשמר את מגמת הגידול במכירות לצד השיפור ברווחיות גם בעתיד והאם מגמת גידול מכירות מערכות האוויר על חשבון מערכות השדה תמשך.

דוד לודבינובסקי, רואה חשבון, בעל תואר שני במימון בינלאומי. בעלים של חברת הייעוץ הפיננסי inbiz Ltd.

חזור